Σίγουρα θεωρούμε τα μάτια μας αξιόπιστα και συνηθίζουμε να λέμε « είναι αλήθεια, το είδα με τα μάτια μου». Γνωρίζουμε όμως ότι, με την προοπτική, μπορούμε να σχεδιάσουμε και την 3η διάσταση πάνω σε μια επιφάνεια δύο διαστάσεων και έτσι να δώσουμε την εντύπωση του βάθους και να ξεγελάσουμε το θεατή. Να δημιουργήσουμε δηλαδή μια οπτική απάτη, μια ψευδαίσθηση.
Υπάρχουν πολλοί τύποι – κατηγορίες οπτικών ψευδαισθήσεων. Αυτές που σχετίζονται με την προοπτική ανήκουν στην κατηγορία των προοπτικών και γεωμετρικών ψευδαισθήσεων, σ΄αυτές δηλαδή που αφορούν μεγέθη, διαστάσεις, αποστάσεις και σχήματα. Συνηθίζουμε να αποκαλούμε όλα τα έργα που προκύπτουν προοπτικές αναμορφώσεις ή αναμορφωτικές εικόνες ή γενικά αναμορφώσεις. Τα έργα αυτά δείχνουν «σωστά» μόνο από μια συγκεκριμένη γωνία θέασης ενώ από οποιαδήποτε άλλη γωνία δείχνουν περίεργα και σε μερικά, ίσως να μην αναγνωρίζουμε καν περί τίνος πρόκειται.
Στην πραγματικότητα, με την προοπτική, δίνουμε στα μάτια μας (και κατ΄ επέκταση στον εγκέφαλό μας) αυτά τα στοιχεία που αναγνωρίζουν και που έχουν συνηθίσει να βλέπουν καθημερινά. Δηλαδή, μεγέθη που μικραίνουν όσο απομακρύνονται από μας, γραμμές που δείχνουν να συγκλίνουν κάπου, θολά περιγράμματα και ακαθόριστα χρώματα κλπ. Ο εγκέφαλός μας επεξεργάζεται το οπτικό σήμα σε συνδυασμό με πλήθος άλλων πληροφοριών και καταλήγει στην αντίληψη η οποία πολλές φορές δεν ταυτίζεται με την πραγματικότητα. Ακόμη, πολλές φορές συμβαίνει, αν και γνωρίζουμε ότι πρόκειται για μια οπτική απάτη, να δυσκολευόμαστε να την αποδεχθούμε.
Η δημιουργία ψευδαίσθησης με τη βοήθεια της προοπτικής ήταν γνωστή στους αρχαίους Έλληνες αρχιτέκτονες, ζωγράφους και γλύπτες.
Στους αρχιτέκτονες του Παρθενώνα ήταν γνωστές αυτές οι οπτικές απάτες γιαυτό και προχώρησαν στην κατασκευή του χρησιμοποιώντας καμπύλες γραμμές αντί ευθειών δημιουργώντας «οπτικές εντάσεις και εκλεπτύνσεις».
Η δημιουργία ψευδαίσθησης με τη βοήθεια της προοπτικής ήταν γνωστή στους αρχαίους Έλληνες αρχιτέκτονες, ζωγράφους και γλύπτες.
Στους αρχιτέκτονες του Παρθενώνα ήταν γνωστές αυτές οι οπτικές απάτες γιαυτό και προχώρησαν στην κατασκευή του χρησιμοποιώντας καμπύλες γραμμές αντί ευθειών δημιουργώντας «οπτικές εντάσεις και εκλεπτύνσεις».